Jul 16, 2011

susahkan jadi manusia yang ada hati dan perasaan ini kan? :)

Penulis: Farhanah Ahmad
(sources :http://hana-ahmad.blogspot.com/ )


Dalam banyak-banyak hal, berasa kecewa dan mengecewakan hati boleh jadi perkara yang paling cukup aku benci. Cukup bersedih aku jika dikecewakan tanpa belas. Aku juga punya kefahaman yang tinggi dengan mereka-mereka yang turut dikecewakan ini. Sayang sungguh rasanya kala terpaksa mengatakan tidak kepada mereka-mereka yang cukup menghargai aku.

Iya, aku gelarkan mereka yang tanamkan rasa cinta itu sebagai orang yang menghargai rasa hatinya kepada orang lain. Dan, aku hargai mereka-mereka yang ini. Tapi, tahukah kau kawan, menghargai itu belum tentu memenuhi. Aku hargai, tapi mana mungkin dipaksa hati, kalau jiwa langsung tidak sedetik merindui!

Pabila diucap kata sayang, aku tersenyum. Pabila diucap kata rindu, aku senyum terharu. Pabila diucap kata cinta, aku senyum kelam. Hati aku ini diajar untuk cukup menerima ikatan kawan. Namun, tidak pada cinta. Tapi, melukakan itu adalah antara hal yang paling aku takuti. Jika, kau sendiri takut dan untuk dilukai, sebegitu juga halnya di sini. Jadi, bagaimana cara untuk menolak huluran sekeping hati?

 susahkan bila korang tak suka orang itu tapi dia sangat sangat menghargai korang dan nak jadi orang yang special dalam hidup korang..
tapi korang hanya anggap dia sebagai kawan dan tak lebih dan tak kurang..
tak kan la tetiba je korang nak reject dia..
" kalau situasi ini kena dekat korang yang pengreject itu..korang tak rasa sedih ke? :)"
"Pandanglah segala sesuatu dari kacamata orang lain. Apabila sesuatu itu menyakitkan hatimu, ia mungkin lebih menyakitkan hati orang lain juga..jadi cubalah menjadi orang yang dapat menangani masalah dengan baik :)"

kalau korang la kan macam mana nak buat atau cakap yang korang tak suka orang itu dan anggap dia macam kawan je..
tak lebih tak kurang..??



kalau eyka cakap jujur macam eyka rasa jahat plak..
kalau cakap tipu macam eyka bohong diri sendiri dan juga dia..
kalau korang camne plak? :)
adesss..kelirukan masalah ini =.="
#bala bala bala ..hurm..:(

10 comments:

Mejuez said...

Kalau aku nak cakap terus terang pun susah tak cakap pon susah..

bagi aku dia pun ada hati dan perasaan juga.. hmmm mesti saklt kalau kawan kita mengatakan kita macam tu.. huhuhuu

aku hanyalah kawan saja bagi aku dan kau...


http://www.mejuez.com/2011/07/surat.html

Eyka said...

seriuss sakit gila kalu kne kan? huhu..:(

tapi kalau tak cakap lagi kite yg salah kan? huhu=.="


kalau eyka tulis surt cakap bnde bwah ini..oke tak?:)
"aku hanyalah kawan saja bagi aku dan kau..."

agak2 dia marah tak awak? =.="

haikalblank said...

itulah sakitnya bila cinta datang dalam persahabatan...hemm...entahla, benda ni biasa dan menjadi beban bagi yang dicintai itu.

Cinta bagi aku? Menghormati keputusan orang yang dicintai. itu baru true.

Eyka said...

si cun: perghhh~ si kack sokong statement ni..terbaik laa..:)

kdg2 sushkn nak ckp kite kwn je..expecially libatkn pompn nak ckp kat laki..huhu=.='

sush weyy! :(

#eyka pon sokong..menghormati keputusan yang di cintai baru la betul2 kau terbaik dekat mata orang yang kau cintai itu..sukee :)

muhamad hanif said...

aku pun keliru.,


mna satu nak ikut ni.



AHAHAHHAHAAH

Eyka said...

muhamad hanif: haha..yeke keliru? haha:P

# psst..psst..tak tahu sgt..ikut naluri je..perfect tau..! haha;D

Cikya said...

Eyka,

kalau cikya, akan terus terang,
cakap kita memang anggap kawan, takkan cross the boundary..
insyaAllah dia faham..
someway, people said, the greatest love is when
you are able to let go the person you love just to make her/him happy..
hurm..
tough though..

Eyka said...

cikya: tapi eyka takot..nti mesti dy tak leh terima..cakp eyka bohong dy..adess...macm mane ni..huhu..=.=

#anywy.eyka akan cuba!! thanx awak! :)

lia AKA milo said...

berterus terang tapi dalam masa yang sama cubalah menjaga hati si dia..

itu lebih baik.

Eyka said...

lia AKA milo: eyka akan cuba..mecasih tau awak..! hee:)