Jul 9, 2011

asal la melayu ni bengap sesangat hotak diorang..hurm..

Asal la tak boleh pikir sangat..yang korang budak melayu nak sokong si keling ini asal? dah tak de benda lain kejadah lagi ke nak buat kerja..demmit ahhh!

gua memang pangkah benda alah ini..demyu ahh! menyusahkan orang betul laa!! ciskekk!T.T

 
1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam. 
2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang. 
3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.
4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam. 
5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang. 
6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak. 
7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya. 
8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid. 
9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya. 
10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka. 
11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing. 
13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam. 
14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah. 

"Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan, marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!haha;D"

so yang sokong itu..korang tak sayang masa depan korang ke? asal macam lembu cucuk hidung je..pakai ikut jee~ aduss...macam mana la nak aman kalau bodoh sangat macam sekarang....tolong la sedar diri itu sikit walaupun korang ISLAM ATAS NAMA je~ demmit! =.="

lagi perhimpunan bersih la sangat la sangat punya gambar:





majoriti budak melayu.. bangsa lain pergi mane? tak de kan? 
sebab diorang sibuk cari duit nak bagi diorang hidup bertambah tambah kaya dan bijak dekat dunia ini..:)

melayu?
usahkan cakap bijak..bebal pon belum tentu nak belah dari diorang!
gua wtf ni BERSIH! 
haram jadah ape bersih! kotorrr laaa:(
mencemarkan nama negara ade laa...
#kalau gua diberi pilihan.gua tak nak pilih la nak duduk negara rusuhan ini..
perang perang perang 
bukan dapat pape pon..sakit ade laa...ntah pape ntah! 


pesanan: eyka tak kaitkan mane mane pihak..eyka cuma anti rusuhan..
tak kisah la nak tegak kan ape ape pon..tapi atleast tak boleh buat aman aman ke? 
asal kena buat rusuhan?
yang muskil itu..kalau buat rusuhan akan dapat tegak kan ape yang korang nak ke? 
tak boleh langsung bincang aman aman ke?
yang tak terbabit pon boleh jadi mangsa..
korang tak pikir ke? :)
 lagi berita : andyhowt 

42 comments:

cikSukaSuki@AL said...

bersih la sangat kan, bersih kan alam sekitar dulu baru betul, hayaaaa go go green lahhh


hahahahah

Anonymous said...

cakap lebih kang kena barred kang kejap lagi

Anonymous said...

bersih bukanlah untuk menyokong ambiga tetapi untuk menyokong supaya sprm lebih telus dalam menjalankan tugas .

shameel Iskandar said...

Salam alaik.
Saya tak nak sentuh pasal Bersih, cuma saya nak sentuh ttg IFC.

Ambia mmg perlu diperangi sbb dia aktivis IFC. Tapi kita juga jgn lupa penyokong kuat IFC ialah Dr Rais Yatim dan Nazri Aziz. Dr Rais yg merasmikan IFC, dan Ketika merasmikan IFC, Dr rais berkata " umat islam tiada hak untuk mendakwa islam itu agama yg terbaik. Dan semua agama menuju ke syurga"

Jelas sekali kata2 Dr Rais boleh mebawa kepada kerosakan akidah.

Eyka said...

cik suka suki: hahaha...jom la main green green land jom! hee:)

Eyka said...

anonymous: blog eyka suka hti eyka laa..hee:)

Eyka said...

anonymous: eh..yeke? tapi tetap ade rusuhan jugk kan? :)

Eyka said...

shameel iskandar: betul! eyka pon anti si rais 2 haa..ntah pape ntah..mcm tak cukp bljr agame je ckp macm 2 kan? :)

mirul said...

kaitkan ifc dengan bersih. menyedihkan.

Eyka said...

mirul: bukn laa..tapi eyka tak nak rusuhan ni je..sesak! hurmm..T.T

zieraSharpLet said...

dropping ,,



salam akak ,
sy bkanlaa mnat cgt dengan politik-2 nih
tp stahu sya himpunan BERSIH ni juz untuk menuntut KETELUSAN SPRM dalam menjalankan tugas . itu aje .

ap-2 pon sy sokong ttg melayu sekarang . still BUTA . dyorang tak nampak bhwasanya bangsa sekarang sedang berlumba-2 nak jatuhkan kita !

hha . i come in PEACE . salam :)

Eyka said...

zieraSharplet:

salam..same laa..tapi tetp si ambiga 2 jugk jadi ketua dia kan? same jugk salh..still rusuhan gak kan? hee:)

anywy..nice dropping..thanx ^^

salam :)

zieraSharpLet said...

dropping lgy >,<

hee , ye mm btol . rusuhan mmg slh :)

Eyka said...

zieraSharplet: hee..thanx tau awak! hehee:D

KuNanGKuNanG said...

xsuke benda ni semua..org politik ni msing2 ada kepentingan sendiri.bukan berjuang tuk kite...kesian kiter semua...sy sokong yg mana lbh byk kebaikn...

Anonymous said...

hahahahahahahhahahaha.....sy bukan nk kurang ajar tp kaji dulu apa yg di minta oleh bersih???klu nk tulis 2 jngn main sedap je tulis..guna fakta...tahu x???

dah da internet kan??try cari....

1)cari kenapa kedah, kelantan, terengganu kerusi parlimen melayu cket??
kedah, kelantan, terengganu, perlis byak melayu tp kenapa kerajaan banyakkan kerusi parlimen di sarawak dan sabah??melayu kat sana kurang kot...kenapa??

2)undi penentu di kerusi majoroti melayu sp yg pegang???

3)kenapa p.pinang yg byak cina tp kerusi parlimennya banyak??

4)tanah di keretap api di Tanjong Pagar dapat kat singapore??kenapa??

5)blok2 kwasan minyak di kawasan sabah dah sarawak dapat kat brunai??kenapa??

6)tanah klcc dulu sp yg pya??sp yg mngkayakan vincent tan, ananda krisnan dan towkay judi genting?

7)siapa yg mnghadkan kuasa raja @ sultan melayu??kenapa wei??

8)kenapa di wujudkan sistem monopoli dalam industri gula, beras, dan lain2??kenapa??sp yg pegang semua ni klu x cina??sp yg bagi lesen??

cari wahai kawan...

Eyka said...

kunang kunang: mecasih :)

Eyka said...

anonymous: eyka tahu semua 2..tapi perlu ke nak buat rusuhan bagai? asl tak bincng leklok? jgn gaduh macam ini..buat rosak nama negara je..eyka tak sokong mane2..tapi eyka paling benci rusuhan! tolong la pikir org lain jugk..:)

mirul said...

kan aku dah cakap dah. entry ini menyedihkan. hurm.

Opah Kentang said...

speecchless opah eyka

CikNgah said...

setuju ngan eyka!

Phaeika Lurve said...

setuju sesangat ngn awk !
nape lak nk bg org luar @ org asing berkuasa kat negara nie ? pndek akal la dorg, mudah sgt terpengaruh . ingat maen2 ke ? =.="

Anonymous said...

erm... ini point of view awak... mungkin benar... tak payah buat rusuhan pun boleh...

tapi cara awak cakap keling semua tu saya rasa tak berhemah dan racist.. tak ada manusia pun yang nak pilih jadi bangsa apa sebelum lahir...

then awak ada kat tempat kejadian ke?.. awak tahu tak siapa yang cetus provokasi... kalau polis tak mengganas orang awam takkan mengganas...

awak tak ada hak nak tulis bersih ganas kalau awak sendiri duduk rumah goyang kaki tak tengok apa yang berlaku...

perjuangan Ambiga menuntut keadilan dalam pilhanraya... Islam pulak menekankan aspek keadilan dan menolak kezaliman,... matlamat sama... agenda mungkin berbeza...

kita sebenarnya dah lama diterajui orang kafir contohnya PBB... tapi bila pasal Ambiga baru semua nak perasan perjuangan orang kafir tak patut disokong orang islam... kelakar kan?...

ini bukan rusuhan macam yang awak cakap... awak boleh tengok kat youtube malaysiakini siapa yang mengganas... history never always one sided...

adik... bukak mata belajar lagi....satu lagi... berblogginglah dengan bahasa yang professional kalau nak cakap pasal isu semasa... sedih betul bahasa adik nie...

macam ni ke nak bela agama islam...nabi muhammad s.a.w ajar macam ni ke?

Eyka said...

mirul : tahuu..=.="

Eyka said...

opah kentang: sory..huhu :(

Eyka said...

cikngah: mecasih :))

Eyka said...

phaeika lurve: tahu..eyka nak keamanan je..:(

Eyka said...

anonymous: tahu..tapi eyka xnak main gduh2..ni medium eyka n cara eyka nak luahn ape yg eyka rase..
eyka rase tak salh nak cakp mybe ayt eyka ni kurg ckit..sory..=.="

eyka kan budk2..mcm awk ckp fikirn pon tak luas.. tapi awk yg dewasa mesti lebih tahu..rusuhan bukan baik utk semua..nak keluar pon sush..menyusahkn banyk dri kebaikan..tak betul eyka cakap ini? asal nak main rusuhan bagai?

sory eyka emosi tulis bnde alah ni..eyka manusia biasa..jadi jangn cuma tahu cari salah org tapi cari salah awk dulu..

fikir:
"awk rase kalau buat rusuhan awak tegak kan ke ape yang awk nak suarakan sangat itu..berbaloi ke tak? diorang akan dengar ke?"

sory eyka datang dalam aman dan eyka nak negara eyka pon aman..eyka xsokong lngsung pendapat awak..:)

Anonymous said...

saya tak cari salah awak... saya cuma bagitahu apa benda yang awak kena tengok juga sebelum menilai sesuatu perkara...

barulah adil...

Eyka said...

anonymous: baik..sory kalau eyka buat slah..maaf -.-'

eyka penting keamanan je sampai lupe fikir tentang orang lain..memang patut la kena marah..maaf :(

Ayeem Jemain said...

haha keling? racist yang open. kena serang tak tau lah. diorang tak suka dipanggil keling tau. ;D

Eyka said...

ayeem: eh..eh..ayeem laa..terkejut jap..haha:P

haha..keling 2 utk yg betul2 jht dkat negara eyka..yg baik2 semua eyka pnggil hindu laa..lalala..;D

takutake said...

Eyka. Ni bukan rusuhan le. Rusuhan diorang main baling-baling batu melakukan vandalisme bagai. Tapi aku tak faham, kenapa tak boleh je memorandum tu dihantar pakai pos je? Hahah. Rakyat nak tunjuk hebat la kot serbu ramai-ramai. Hakikatnya, reckless je kut. Wakil rakyat je gerak sudah memadai rasanya.

Anyway, thumbs up for this post~ :)

Eyka said...

takutake: haha..yeke? salh lagi..huhu..-.-"

tau xpe..tak pon surh je awk tolng hntr kan seng! haha:P

eyka sokong statement awk! terbaikk ahh! haha:D

mecasih! :)) awk jugk..mecasih tau komen post ni..thumb up! :)

yana halim said...

eyka.. ini bukan rusuhan. yg jadi nampak mcm rusuhan tu sbb polis menjalankan kerja diorang. sama ada yg berhimpun ke, polis ke, yg duduk rumah ke...semuanya tak boleh dilabel sbg pengkhianat. semuanya warganegara yg cintakan Malaysia. cuma cara perjuangan jer mengikut cara masing2. akak dulu pun mcm eyka jugak...kena baca byk sumber lain lagi. peace ye.... :)

Eyka said...

tak kish laa sape pon..eyka tak sokong sape2..eyka cuma tak nak rusuhan je..:)


nape xbincng baik2..?

#eyka akn cuba tulis baik2 tapi eyka tak janji tau akak :)

shaliza khairi said...

hoho. rasa geram lak bace entry nih. dunia menghampiri penghujungnya.

Eyka said...

shaliza khairi: haha..sabo2..nah air bagi sejuk pnas dlm hati 2..hahaha:P

mecasih komen tau awak ! :))

mirul said...

haha, tak delete lagi. fine then.

Eyka said...

miruL: haha..tak nk delete! wekk! haha:P

Anonymous said...

hai slm, awk boleh tgk disini. ->

http://www.youtube.com/watch?v=L3ZFfbTm2Rs&feature=share

sy bukanlah manusia yg sempurna. :)
hv a nice day and happy blogging :D

lia AKA milo said...

langsung tak suka sebarang perhimpunan ni..jangankan perhimpunan BERSIH ni,
perhimpunan kat sekolah dolu-dolu tu pun agak anti juga..hihihi..

Peace.=D