Mar 25, 2011

manusia bongkak memang hebadd:)

semua tentang manusia eyka lakarkan dalam blog pician eyka yang tak semegah alam ini untuk tatapan warga bumi yang sentiasa ingin melihat setiap manusia yang disayangi gembira riang bagai kuku-kupu terbang hot di awangan...dengan gaya hati senang dan kegigihan menaip barang sedalam kaca dua ela ayat harap dapat menusuk si pencinta jantung:)


selalu kalau mereka yang bongkak ini mendabik jantung hingga cecah kedalam usus pasti mereka tidak pernah melihat langsung manusia -manusia lain yang membanting tulang disebelah mereka atau yang sedang bertungkus lumus bersaing dengan sehebadd-hebadd manusia yang ada di atas puncak kini. mereka sentiasa tahu kemenangan sentiasa di pihak mereka..oh..sungguh sangat beruntung mereka lahir untuk meranapkan dunia yang  makin tua dan makin pupus ini..


apabila melihat mereka yang bongkak eyka akan terus pandang ke kaki dan teruskan berjalan supaya eyka tak kan tercemar atau terhasut oleh bongkak nya manusia...


manusia sentiasa bongkak dengan manusia lain dan sering alpa bahawa mereka hanya la manusia biasa sahaja di dunia ini..tak lepas melakukan maksiat dan dosa..dan tak terelak melakukan hak yang tidak adil kepada manusia..


apabila benda alah yang tak ketentuan hala semakin meruncing..manusia sering menuding jari antara satu sama lain dan menyalahkan takdir yang menjadikan mereka begitu sedangkan kita boleh tentukan kita mahu jadi berguna atau tidak..


akhirnya..bumi yang semakin tua ini akan terus tua dan sampai ke penghujungnya..mungkin kah manusia akan berubah pada saat itu..?? mungkin kah bumi akan terus hilang apabila manusia mulai sedar kesilapan sendiri..
manusia sering kali terlupa tentang itu...tunduk la selalu kebumi dan jangan la mendabik dada..nescaya allah akan melebarkan rezeki di setiap pelusuk hidup kamu..
(mood : serik dan trauma mengenang bencana alam yang berlaku sekarang)

6 comments:

Shahrizat Ahmad said...

"Tidak masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya sedikit sifat sombong”, kemudian seseorang berkata: "(Ya Rasulullah) sesungguhnya seseorang itu suka pakaiannya bagus dan kasutnya bagus", Beliau bersabda: "Sesunguhnya Allah itu indah dan Dia menyukai keindahan, (dan yang dimaksud dengan) kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan merendah-rendahkan orang lain" (HR. Muslim) ^_^

Husna Adilah said...

semoga kita sebagai generasi baru mampu mendidik anak2 bangsa ke arah kesedaran itu :)

kita dilahirkan hebat berbanding makhluk lainnya. Itu semua anugerah Allah semata2 ntuk diguna bagi mentadbir bumi ini dgn baik sebagai khalifah.

Semoga kehebatan ini diselangselikan dengan kesyukuran kehadratNYA dan keinginan membantu mereka yang lain yang memerlukan. Amin..

take care :)

aNiS aNiSa said...

bumi oh bumi~

bila bumi smpai ke pghjungnya..kiamatlah dunia~

entry best : Tempat Larangan bagi Manusia~

Eyka said...

ijat 360:dat right la..suke!!heheXD..insf bila dgr mcm tgok astro aruna..sob..sob..T.T

Eyka said...

ms.dyla qistina:btul2~ sokong!!heheXD..

take care too..:)

Eyka said...

ania anisa: betul...setuju!hehe..
^_____________________^