Nov 28, 2010

nak tanye pendapat n..bole x??:)

salam..eyka nak tanye n..korunk setuju x..
"kalau lelaki baik untuk pompuan baik, n lelaki jahat untuk pompuan jahat?? "
eyka nak tanye pendapat korunk n..sebab eyka macam xpercaye jex dengan statement 2..nanti eyka cerita sebab apa eyka xpercaye pasal 2 dalam entri lepas n..
harap korunk bole bagi pendapat korunk..
tulis macam n..

kalau setuju..kenapa setuju..
kalau x..kenapa xsetuju..

emm..eyka tengah berfikir n...tolong ek korunk!:)
(mood: thinking)


40 comments:

Hujan Kemarin said...

yes betul tu kak..
perempuan yg baik utk lelaki yang baik...

fatin hanani said...

fatin setuju..
mmg betoi..
laki baik utk prmpuan baik.
dah laki jahat utk prmpan jahat :)

sebab fatin pnah terbaca satu entry ni..
lelaki tu pada mlm pertama dia, dia mengaku kat isteri dia yang dia ni dulu jahat. suka tukr2 permpuan rasanya dan pernh lakukan yang ringan2..
patu tiba ja perepuan tu nagis teresak2..
permpuan tu cakap..
dia pun nak mohon maaf sb dia pernah tidor dengan laki lain sblm depa kawin. :)

kat sini pun kita dapt faham kan :D

Syat0za said...

aiyakkk, jiwang lagi... >_< yg baik dibalas baik, jahat dibalas jahat..ngeh3

Ayeem Jemain said...

setuju, sebab itu janji Allah. :)

Siti said...

saya pun setuju jugak..hm wanita yg baik utk lelaki yg baik..begitu jugak sebaliknya.. :)

Queen F said...

setuju sebab sudah jelas dinyatakan dalam al-Quran..

Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)

Itulah janji Allah S.W.T buat semua manusia. yakinlah my dear, janji Allah itu pasti.. :)

cuma kadang kala Allah temukan kita dengan orang yang salah.. kenapa?

kerana... Kenapa Allah temukan kita dengan orang yang salah?

sekadar berkongsi ilmu.. :)

Aleeya Fishess said...

Firman Allah:

“Perempuan-perempuan yang jahat untuk laki-laki yang jahat dan laki-laki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.

[Surah al-Nur, ayat 26]

cik ungu said...

salam

sorry ek nak bg pendapat saye je la ni k

saye tak setuju.

dulu, memang saye amek directly apa ayat ni cakap. kalau kita tanya orang-orang berilmu, baru kita akan tau makna disebalik ayat ni. dan apa yang saya masih ingat lagi seorg akhi sy explain ttg ayat ni, maknanya :

"perempuan/lelaki yang baik itu bukanlah yang tidak berbuat dosa, tetapi yg sedar dan berubah kepada agama"

kalaulah sorang lelaki/perempuan yang pernah tergelincir, lepastu bertaubat n berubah, beribadah bermatia-matian, tp tak layak utk dapat pasangan yg baik? Dan kalau betul macamtu, semua orang yg pernah berbuat silap, tak perlulah nak menyesal atau berusaha nak jadi pasangan yg baik, sebab end up mereka akan dapat pasangan yang jahat jugak. macamtu?

bukan.kat sini kene ijtihad. Ada ayat yg direct, ada yg kene kupas. Allah tu Maha Adil, dia tau hamba dia macamana. Kalau hamba dia sedar n berubah, Dia mesti tau dan mesti balas. Ramai orang pernah buat silap, tapi ramai orang yang sedar dan berubah jadi yg lebih baik.

Allah sendiri cakap kita ni lemah. Sebab tu Allah kata dalam ayat Furqan:70 : “kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Tapi untuk orang yang dah buat silap, dan terus je dengan kesilapan dia, takde hati pun nak berubah, jadi agak mustahil lah dia berangankan nak pasangan ahli surau/masjid,kan? Kalau kes ni, saya pun setuju yang perempuan/lelaki baik utk yg pasangan baik saje.

pada mereka2 yang pernah buat silap, tak kira la apa pun jenis kesilapan tu, janganlah putus asa. Rahmat Allah tu luas.

http://abusyakirin.wordpress.com/2010/02/07/rahmat-allah-tak-pernah-putus/

Ni pendapat saya je lah, dengan bantuan explanation dari orang2 yg lebih berilmu dr saya. Lagi baik kalau awk sendiri pergi tanya orang2 yg arif. Walahualam.

Qaseh dalia adelia said...

qaseh setuju dengan ayat tu lelaki baik untuk wanita yg baik..dan sebaliknya...tp kdg2 kite sering tgk dalam kehidupan ni pun ade isteri yg solehah dpt suami kaki pukul ~ suami baik isteri curang ~
sebenarnya tu adalah ujian dr Allah untuk hamba2 yg terpilih...Allah nak lihat sejauh mana pasangan tu dpt bersabar..~
hehe pjg agy ni takut xcukup lak haha

cik ungu said...

tambahan ek.

Firman Allah takde yg x betul. Dan saya tentu2 lah setuju dengan firman tu, tapi saya tak setuju kalau ada yang kata org jahat xyah susah2 nak cuba dpt org yg baik. Berusahalah. Allah pun tak suka hamba Dia putus asa. Jangan putus asa..

Doa. Dari Salman al Farisiy dari Nabi Saw. bahwa beliau bersabda,’Sesungguhnya Allah memiliki sifat Maha Pemalu Mahamulia, Ia akan teramat merasa malu apabila seseorang (berdoa) dengan mengangkat kedua tanganya lalu dikembalikan keduanya dalam keadaan hampa”.

Perempuan baik untuk lelaki baik, dan sebaliknya. Jadi, kalau kita tak baik, berubahlah jadi baik. Berusaha. Jangan duduk diam. yang lain, biar Allah tentukan.InsyaAllah.

Adam said...

Ntah la...
:D

Ct SoLeHa said...

Allah dah tetapkan pasangan kite masing2..cuba kite yg perlu usaha untuk dapatkannye..
kalo kite nak lelaki yg baik..kite perlu perbaiki diri dulu untuk mendapatkannyer :)

Miss Aia said...

Aia setuju sgt2...
laki baik untuk prmpuan baik laki jht untk prmpuan jht...
Ayah aia slalu ckp mcm 2 kat aia,srh slalu ingat jaga maruah diri n kuarge..

Mknace said...

:):):)

wan or sean said...

kekadang ALLAH SWT nak uji manusia ngn memberikan sebaliknyer..
so kene sabar n tabah,,cekal..
kuat semangat......doa n usaha la..yang dapat membantu kita,,dgn izin ALLAH.......

~faty~ said...

first time comment nih.haha
sgt2 setuju.
perempuan yg baik untuk lelaki yg baek n sbaliknya..
lgpun,jodoh x prlu cri..
sbb mcm kwn faty slalu ckp Allah dh ttpkan jodoh utk kta..
=)

YUL said...

tak tau nak pilih yang mana. huhu. tapi jodoh kita semua ditangan tuhan, kita hanya merancang, takdir yang menentukan. so, hurm -.-

Wanie said...

eyka , ^^ bg sy . sy x stuju !
btul2 x stuju . jodoh kt tntuan tuhan , klau kte baik , kt dijodohkan ngn laki yg jhat , mknanya , tuhan sruh kita bimbing dy . dy mgkin jarang solat atau jrang beribdh . opposite ngan kt . nabi kt ckp : bla sdah brsama , lebih sronk mnjlan kan ibadah wlaupun salh seorg jarg atau tdak prnah , krn sdah ad yg trsyang yg sudi mmbntu . hanya psangannya yg mhu bntu , klau org luar sdah tntu mnolak krn tkut trjbak atau trpngaruh , :) itu pndpt sy .

farysa said...

kalau ikutkan statement tu betul
tapi cuba kita tgk sekeliling
ada je lelaki yg jahat tp dpt isteri baik
sebab mungkin hikmah disebalik tu adalah ntk si isteri bwk si suami ke arah yg baik
=)

~wanie~ said...

erm ttahu nak stuju ke tak..
kadang2 sttment tu btul tapi kdg2 tabole gune juge..tak smestinye ppun tak baik tuk laki yg ta baik..sbb sume org tak perfect kan ade je yg buat silap.. so tuhan lebih mngethui jdoh kite.. :)

Pirate Doctor said...

lelaki utk pompuan dan pompuan utk lelaki

saiazuan said...

hmm susah nk jwb soalan ni.. jahat tu trlalu keras word dia... hehe

sbnrnya x brapa stuju dgn "kalau lelaki baik untuk pompuan baik, n lelaki jahat untuk pompuan jahat?? "

mcm tu jahat kekal jahat.. betul? hehe.. so nk balance, jahat - baik, baik - jahat.. hmm mcm tu kot..

baik leh pengaruh jahat jd baik.. ^^

L@g3nd@ buD@k N@k@L said...

ok dri pengalaman nakal la~~kwn nakal ni mmg jahat la jgk kan~~tp dia dpt isteri yg baik...

alhamdullilah..lepas kawen jer..dia berubah menjadi baik..nakal pun tak sangka dia dpt berubah sampai mcm tu sekali..hehehe

Faizal Fredley said...

biasanya betol kot....tapi x tau lah...

nazirulhazwan~ said...

setuju beb:)
jgn tgk something dari fizikal luaran semata2.believe me, ade sesuatu yg kita x tahu disebaliknye

cth, isteri yg kite nmpk sgt bai dpt suami kaki pukul.

mmg kite nmpk isteri tu baik, tp betol ker cmtu??mungkin isteri tu kahwin dgn lelaki tu tanpe restu mak/ayah.contoh aje. n if mmg bet0l isteri tu semamangnya baik itu ujian bg die, dan die boleh mintak cerai sekiranye perlakuan suaminye tu da melampaui batas, pukul tanpe sbb munasabah.

islam itu adil, dan Allah MAHA ADIL. kita seharusnya yakin dgn perkara ni:)

eyemeroll said...

Dah jelas dalam Quran eyka.

Walaupun mungkin tak faham dan rasa tak setuju, tapi kalau selidik lagi dalam, baru kita tahu.

Sasa Al-Sharif said...

eh eyka tak setuju ka? pasal pa?
AKU is AKU | lelaki jahat untuk permpuan jahat

~cUmIeChIqI~ said...

cumie stuju dgn cik unggu!
sebab baru je dengar al-kuliyyah jumaat lepas pasal topik ni.
hehehe

hanna iymeera :) said...

hanna setuju dgn cik unggu.
mmg betul pmpn yg baek utk laki yg bek. tp kdg2 ada hamba Allah yg masih lalai or tak baek tp Allah kurniakan dia dgn org yg baek2, warak. kenapa?
sbb org yg baek tu akn cuba ngubah psangannya utk jadi yg terbaik. Allah maha mengetahui. apa yg Dia tentukan mesti ada hikmah. :) macammana pun, kita cuba la jd hamba ALLAH yg terbaek. just my opinion.

MrShah53 said...

terlalu subjektif..kerana ALlah maha berkuasa dan jodoh ditentukan oleh-Nya..ada juga Allah tentukan pmpuan jht utk laki baikdan sebaliknya. sbb mana kita tau, ada hikmah disebalik kejadian.lagipun, kat dunia ni dh banyak berlaku.last2 bleh je bhgia.yang penting, setiap hbungan tu dbina atas keikhlasan dan hanya kerana Allah..wallahualam.

cik ungu said...

thanx kpd cik ~cUmIeChIqI~ n cik hanna iymeera :)

Yang penting, kene fahami ayat tu. Tak semua ayat dlm Quran itu direct. Sebab tu wujudnya ahli2 tafsir.

Wallahualam.

al_hakim said...

salam ziarah..sy nak bg pendapt sy..hm kalo tak silap sy laki yg bek untuk wanita yg bek itu cume kiasan..ade juga lelaki yg tak bek dpt wanita yg bek..Allah lebih mengetahui kan..=)

Nain Muhamed said...

''Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dar...i apa yang ...dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (syurga)' [Surah An Nur: 26]

awin nurin said...

awin tak setujula...kalau dua2 jahat,bila la depa nk jadi baik....kalau sorg jahat sorg baik, manala tau suatu hari nnti yg baik tu boleh ubah yg jahat tu kan...hurm.... apa pun, jodoh ditangan tuhan...hehhee

awein said...

setuju :) agree dengan
statement syatoza yg kt atas plg simple n explained ;)

Eyka said...

mecasih sebab sudi layan pertanyaan eyka n domo comot n~:)

mis twit said...

yup setuju ngan statement tu..

kalu tetbe pompuan tu jht, n laki dia bek, maksudnye Allah tahu yg pompuan tu boleh berubah demi suaminye.

then kalau x berubah juge, mungkin juge mereka tidak akan panjang..

p/s: just bagi pandangan.. hihi

Eyka said...

hehe..mecasih mis twit..eyka suke ayt awk 2~hee:)

elmog said...

doakanlah kita dapat jodoh yang macam kita nak. Dia Maha Mendengar.

Eyka said...

elmog: moga2 an awk..:)