Feb 12, 2011

ko memang pekak kan?? :)

setiap hari kan hari berkasih sayang..kenapa nak kena sambut juga hari valentine itu bagai?? kenapa?? dem..dem..dem..:)


entri kali ini eyka nak cecite pasal budak bodoh sambut valentine..okei fine..korunk banyak dah dengar betapa celaka nya kalau hari keramat itu tiba...tapi ada tak korunk sedar?? ade tak?? ade tak?? ceh! boleh jalan la kalau sedar macam ini..


"memang sedar pon eyka..ko itu je bongek pergi buat entri lagi! sape suruh ntah der! lagi pon ko sape pon nak cakap-cakap benda ini..tak de hak langsung!  hahaXD "


okei der..gua tahu la banyak sudah tulis tapi ape cer masih ada yang ikot?? pergi sambut juga hari keramat haram jadah itu:) itu sebab berlambak orang yang tulis benda alah ini! so jangan suke kompelin la! itu la manusia suke sangat tengok salah orang lain..salah sendiri tak nak tengok..betul tak eyka cakap?? okei2 nobody not perfect..so pe hal plak tak boleh ubah fahaman korunk itu tulis..nobody will perfect if you follow the rule derr~..:) 


bila dah pergi sambut mula la bersepah-sepah bayi-bayi merata tempat....yang bersepah-sepah bayi itu sape yang punye salah?? salah sape?? mak bapak?? ops! yang ini paling eyka tak suke! anak itu yang bodoh pergi sambut yang kita tuding-tuding sesedap jex bila dah terlanjur bagai ini! ko ingat senang nak jadi mak bapa ini! iskh~ T.T ..salahkan mak bapak bila anak dah terlanjur! ohh..sian juga mak bapa 2 kan?? tapi kalau mak bapa bimbing dari awal semua tak kan terjadi dan tak perlu la rumah bimbingan bayi haram jadah itu lagi..eyka tak sokong langsung rumah perlindungan itu wujud..nak tahu sebab ape?? macam mengalakkan lagi jex bebudak itu enjoy themself! korunk tak rasa ke?? dem..dem...dem...:)


kejap-kejap eyka bagi satu benda bagi makluk perosak dekat luar sane..bukan ingatan sangat la..cume panduan jex! :)


"ala..apa salah pon sambut benda alah itu eyka..kan hari berkasih sayang itu eyka..tak salah pon der!"


okei...yang ini eyka bagi korunk..islam melarang kita dari mengikuti sesuatu yang kita tidak tahu apakah hujah dan fakta sebaliknya..


Allah berfirman: "dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya....sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati semua anggota-anggota itu tetap akan di tanya tentang apa yang dilakukannya.." (credit this to hafizfirdaus.com)

dan jika engkau menurut kebanyakkan orang yang ada di muka bumi , nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah , tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta" 
( al-an'aam 6: 116)

maksudnya dekat sini..korunk da tahu benda celaka itu nak muncul yang pergi sambut juga nape! ko orang islam kan?? memang tempah bala betul la..dosa itu tahu tak! :)


lagi satu..harap ingat la..tuhan itu maha adil..bila korunk cube rosakkan "barang orang lain" orang lain pon akan rosakkan "barang korunk"?? tak percaya..test la buat...eyka sokong sangat-sangat..:)...korunk suke ke dapat "barang secondhand" ini...nak ke?? *nice soalan dekat situ..:)* 


eyka tulis ini bukan nak sakitkan hati mana-mana pihak tapi eyka rasa eyka perlu sedarkan manusia ini sebab manusia ini mudah lupa..*macam eyka juga* bila ada benda lain jadi benda lama di tinggalkan..macam kes budak hilang itu..pernah ke selesai?? pernah..pernah??...lantak la sapa yang hentam korunk tapi eyka tetap sayang korunk dan nak korunk berubah..i love you! :)


"hari valentine never exist bila korang tak pergi pakat-pakat sambut..tapi akan wujud bila orang yang bodoh tentang benda ini pergi sambut secara gembira.."
 renung-renungkan dan selamat beramal:)

chill der~ 






bila la manusia nak berubah kalau masih ikut orang je?? :)

30 comments:

YUL said...

setuju sangat dengan statement eyka, macam menggalakkan je pusat perlindungan tu, makin ramai lah org yg buat, -.-

Eyka said...

yul: tau xpe! eyka xsokong lngsng aww!:) mecasih taw yul drop komen..:)

mzhany said...

eyka, ni semua kena kesedaran dr akar umbi. pendedahan skrg ni byk merosakkan.

eyka percaya tak, 14.2 yg mana duk dibangga hari valentine ni, adalah hari buat anak. konon nk tunjuk cinta sejati, setia bagai kan...nauzubillah mintak jauh la dari semua tuh...


semoga semua mendapat kesedaran dan menjauhkn diri dari semua ni

YUL said...

eyka, nnt malam valentine tu ramai la pencegah maksiat bersiar2 kan? kan bagus kalau hukuman macam zaman nabi dulu2, kompem tak ada orang buat lagi. huhu

Eyka said...

mzhany: btul la awk..tapi sush jugk kalu smua asyik nak ikot pale otak sendri jex..tak pikir dri sendiri lgsng..huhuu..T.T

Eyka said...

yul: betul2..nape la xbuat hukuman itu kan awk?? huhu..xde la eyka nak bagi nasihat bagai ini..aduss~ T.T

Putri Zara Sofea said...

auuwwcchh !! pedas panas sungguh kat sini. HAHA. xpe eyka, kita doakan untuk mereka semua je. kalau sendiri tak paham bahasa nak wat camne kan? doakan semoga mereka mereka berubah dan kita tak terjebak ke sana :)

Eyka said...

putri zara: hahahaXD aduss..eyka ni kalu da kuar memg macm ni..xleh kontrol~ heheheXD

http://twisterboyz.blogspot.com/ said...

That right eyka.
Mr.Adam dulu x tahu apa itu hari kekasih..rupa2 nya sejarah pon pernah menceritakannya...
"Tanggal 14 Februari 269 Masihi adalah tarikh St Valentine dijatuhi hukuman mati. Lalu, untuk mengingati dan menghormati dirinya yang dianggap sebagai wira cinta, tokoh yang dikaitkan dengan sifat kasih sayang serta sanggup berkorban demi persahabatan, Pope Gelasius, pada 496 Masihi mengisytiharkan 14 Februari sebagai ‘St Valentine’s Day’."
so cinta yg sebenarnya suci ialah cinta Adam & Hawa. walau Allah Halau diorg dari syurga Tapi Diorg bertemu di Bumi jua. cinta itu sgt indah klu kite baca balik buku yg berjudul 25 Nabi. try cari dipasaran. citer pertama dalam buku tu kisah tentang cinta Nabi Adam & Hawa. try bace tgk.. o_O

Eyka said...

mr adam: eyka sokong statement awk..eyka pernh bce buku 2..very nice story..:) adam & hawa 2 adalah cinta suci..bukan sb kecntikan tapi sebab jodoh mereka kuat..:)

http://aniesandyou.blogspot.com said...

mcm ustazah! btw..thumbs up! kasi korek itu telinga org yg pekak badak ni!

http://aniesandyou.blogspot.com said...

mcm ustazah! btw..thumbs up! kasi korek itu telinga org yg pekak badak ni!

Eyka said...

hahaha..ni la kalu si kicik berlagak matang..macm ni la jdi ye~ hahahaXD

Mr.Adam said...

that right eyka :D

Cik TeN10 said...

betul!..betul!..betul!..

telinga org pekak kena korek pkai gerudi kot eyka.. kahkahkah

Qaseh dalia adelia said...

gud one dear domo

Eyka said...

mr adam: hahhaaXD mlu plak! hee:)

cik ten10: tau xpe! hahahaXD

qaseh: mecasih dear pocoyo~ :)

liyana said...

agak ar.....yana pun tak sokong....buat pusat tue..
hishhh
geram.,..diorg fikir la dulu beb dosa........buang baby cumil tue..

Eyka said...

liyana: betul2~ eyka sokong awk!! heheXD

biruhornet said...

ish ish. dasyat sgt ni,HAHHA. .naaaaissss entry

Eyka said...

biru hornet: haha..jaht taw awk ni..aduss..mlu tau nak men tegur2 ni~ hahahaXD

krole said...

wuahhh!!!krole stuju ngan wak...thanks for sharing this info with us~"like"

Eyka said...

krole: okei..mecasih..hehe:) "like" haha! :)

beautyinsilence said...

eyka..like sgt dgn n3 ni.teruskan usaha wat entry2 mcm ni.


p/s npa diorg senang2 dpt baby?dah tu buang plak...bgs bagi dgn kakak.dh lm nk baby...;(

Mr. TN_SkY said...

SkY setuju sgt dgn entri nie..dan dalil yang anda sertakan sangat seusai dgn prnyataan hari valentine nie =_=...sama2 kita banteras hari valentine nii..huhu

Diterima Menyertai 100 Penulis Editor!

Eyka said...

Mr.TN_Sky: hehe..mecasih awk..:) mecasih sudi drop komen dkat cni..:)

btul2!!! hidup anti-valentine...yeyeye!hahahaXD

Eyka said...

beautyinsilence: mecasih kaka:)
trima kasih drop komen dkat blog burk eyka ni..hehe:)

P/S: kaka bersabar tau..eyka doa kaka dapat anak cepat..banyk2..hee..sebab kaka jenis yang syg kanak2..amin..:)

♕ EyKa QiSh ♕ said...

hahah..btul tu eyka...sokong sangat...tak payah sambut pastu terlanjur, mengandung buang bayi..kalau tak sambut pun ramai je buat camtu..kita kena disiplinkan diri dulu juga...

Eyka said...

eyka qish: wah2~ nama kite same la! wah2!! hehe:) eyka pon sokong awk jgk!! :) mecasih sudi dtg blog burk eyka ni..hee:)

Eyka said...

semua mecasih suport eyka!! i love you la..heheXD