Nov 25, 2010

Who is Domo Kun?

domo kun

Who is Domo Kun?


Domo-kun (どーも くん) berbentuk cokelat kecil dan bertenaga raksasa. Domo Kun menetas dari telur. Suatu hari telur tersebut jatuh ke rumah Usajiii. Usajiii adalah kelinci tua bijak yang mempunyai

hobby menonton TV.   


Domo pun benar-benar menyukai TV seperti Usajiii dan juga menikmati goyang Guitar Wolf. Makanan fovorit Domo adalah Seasoned, daging sapi dengan kentang.
 

Domo-kun adalah maskot NHK BS2 (saluran satelit, ia juga muncul pada BS1). 
NHK memproduksi serangkaian Domo-ku sebagai animasi  yang memancarkan pesona dan kehangatan pribadi.
"Domo" memiliki arti sesuatu (biasanya untuk menekankan "terima kasih," "maafkan aku," dll), menyiratkan kesopanan. "kun" digunakan sebagai "Mr" atau "Ms" untuk "orang-orang yang lebih muda atau

kolega." 
Ia memperoleh namanya di episode kedua, ketika Usajii menyalakan TV untuknya dan seorang penyiar mengatakan "Domo konnichiwa" ( "sangat banyak halo"). 
Menurut NHK, Domo-kun sukai oleh 90% dari anak-anak sekolah Jepang ^ ^

n entri eyka wat sebab template eyka da ubah..
thanx kepada blogger baik hati cik ainismaira..
dis blog da makin comeel da macam dream eyka..

eyka suke sangat-sangat taw awak...thanx alot!!^^


credit info from mikiyo website..^^

11 comments:

Reen Shah said...

ngee~~

mmmg comel :D

haha . geramm >.<

Eyka said...

geramm jugak.. rawrr~>.<

titirara said...

Comeyy template bru :)

azwa_amani said...

comelllahhhhhh...suke sgt :)

Qaseh dalia adelia said...

eeeeeeeeeeeeeeee hantu tolong ~

eMMe said...

cenne nak dptkan domo tu?
comei walaupun gigi dia tajam2, ehehhee...

khaiyisah husna said...

comeeelnyer.....
nak je picit2 pipi dia

Afie said...

suka domokun...sangat kawaiii!!!=D

Afie said...
This comment has been removed by the author.
wan or sean said...

ramainyer geng domo..
jeles ni..haahaa..
nak gak 1.hehe

PinQib said...

comel nyer info ny.. tengss tau eyka ^^