Apr 16, 2012

cinta & jadi diri sendiri..

Dalam percintaan mostly kita selalu nak sangat tahu apa yang pasangan kita nak dari kita..apa yang dia suka..yang dia minat..kriteria idaman macammana yang pasangan kita minat..selalu nak jadi semua yang pasangan kita nak..padahal memang tak semua dalam dunia ini kita boleh jadi especially dalam karakter diri sendiri..kita usaha nak jadi semua yang pasangan kita nak untuk bagi dia selesa dan seronok di samping kita..kita juga berharap pasangan kita bersyukur ada kita di samping dia..dan tanpa sedar kita telah menjadi orang lain..
dalam erti kata lain kau bukan diri kau sendiri..

example, bila kau duduk sebelah dia cuba jadi badut sarkis hiburkan dia..padahal sebelum ini kau serius betei nak mati..dan lawak kau itu pon sengaja dibuat buat dan dia gelak bagi menutup rasa rendah diri kau tak reti melawak itu dengan ketawa yang berdekah dekah yang mostly dibuat buat..see kau buat diri kau jadi bodoh sebab cinta kau yang buta itu..padahal terang lagi bersuluh dia terima kau dari dulu sebab perangai kau yang serius itu dari awal...kalau dia tak suka kau..baik dari awal dia blah kan?

kita selalu menjadi orang lain semata kerana cinta kita..kentut pon nak kaver segala macam pon mesti nak caver konon konon kau perfect di mata dia..sedangkan kau tahu..nobody people perfect in this world rite?

sebenarnya positifly kau kena fikir ada sebab tersendiri dia pilih kau..bukan sebab sifat kau tapi mungkin hati kau yang baik maybe atau ada sesuatu yang diri kau ada orang lain tak ada..bak kata omputih..
"everyone are pretty when their been fit with others people eyes" 
bak kata translate dia..semua orang akan di lihat cantik bergantung kepada orang yang melihatnya..dan makna cantik seseorang itu subjektif dan berlainan setiap individu yang memandang.. ada yang suka orang yang sepet je biji mata..orang setengah lagi cakap mata sepet huduh..see pasangan kita mesti ada perspektif yang berbeza kenapa dia memilih kita jadi pasangan dia..kalau tak, takkan susah susah dia nak handle kita as their partner dari awal? 

dari pemerhatian aku laa bila tengok spesies yang "perangai cuba jadi diri orang lain ini"..mostly pasangan itu takkan kekal lama sebab dia hipokrit dengan diri sendiri dan hubungan itu akan sikit demi sikit jadi hambar sebab terlalu perfect je dalam tingkah laku dan kata kata..macam tak boleh bergurau langsung dah sebab terlalu jaga sangat hati pasangan..dan itu tak NATURAL dan buat aku yang tengok pon rasa annoying..

as the conclusion, kalau kau jumpa la pasangan kau nanti jangan berubah jadi orang lain untuk jaga hati dia sebab kalau kau berubah aku rasa kau takkan rasa seronok dah dan kau tak kan rasa feel cinta macam masa first time dia kenal kau dan rugi je masa tak hipokrit kau first-first itu.. 
sebab aku risau in the end kau kena dump sebab perangai kau yang memang dibuat buat itu..orang kalau buat buat boleh nampak sebab perangai natural dengan perangai yang dibuat buat sangat lain dan berbeza..


ini aku punya opposite opinion..
aku tulis untuk bagi kau baca dan aku sang pemerhati..

6 comments:

~eyZaZa~ said...

huhuhuhu

shameel Iskandar said...

salam eyka.
Sepatutnya kita menjadi diri sendiri, dan seseorg itu perlu menerima kita dan bukannya menerima watak lain yg dilakonkan oleh kita.

Eyka said...

eyzaza: kenape? hehe:P

Eyka said...

shameel iskandar : kan? mecasih setuju dgn eyka :)

lme dah dy tak lawt eykaa..rinduu dyy wooo :")

r-5 said...

ya jadi diri sendiri, diriku akan kekok bila bersama orang yang tak kenal, dan orang yang xkenal itu boleh minta apa sahaja supaya diriku fit dengan mereka, tetapi tidak dengan orang yang kita rasa selesa, kita akan automatically act natural. dan maybe mereka dalah orang2 yg bakal menyerikan hidup kita, dan tidak salah jika cuba menjadi terbaik utk pasangan kita and that's not Hypocrite but a paradigm.. :) hehe. nice post gegel..

Eyka said...

yeke? dgn gegurl act natural tak? harhar :P