Oct 19, 2010

Senyumlah pada DUNIA! :D

Past few weeks,kite sgt sedih krn kite terase hati dgn org..smpai kite berfikir knp kite mesti berbuat baik pada org yg menyakiti & mencemuh kita kn? Baik harus dibalas dgn baik, Buruk mesti dibalas dgn buruk! anda sume msti bersetuju dgn kite kn? tp kite berhenti sejenak tatkala membaca sepotong mutiara kata.. 

“Jadilah kamu seperti sepohon pokok. Mereka melempari kamu dengan batu, kamu menggugurkan kepada mereka buah yang ranum”

lame kite terdiam di dpn lappy memikirkn ape maksud yg cube disampaikn disebalik sepotong mutiara kata di atas.. tapi bg kite kalo kite terasa hati dgn org kite akn mengambil tindakan untuk berdiam diri..ini kerana bg kite berdiam diri adlh cara yg trbaik.. siape stuju sila angkat kening! haha tp one of my fren beri kite sdkt advise "eyka,yes mmg berdiam diri adlh cara yg trbaik utk mengelakkan prtelingkahan tapi berdiam diri itu juga mungkin akan bertahan sehingga satu tahap tertentu sahaja mengikut keadaan. Jadi bersuara adlh pilihan seterusnye!  jgn brlembut sgt dgn org smpai org pijak kepala kmu and take advantage dgn kelembutan diri awk 2.. Sometimes awk perlu bersuara utk membela diri awk! Listen here eyka; Belalah maruah diri dengan cara yang bermaruah dan yang mencerminkan akhlak-akhlak Islam. Sesungguhnya cerminan akhlak mulia yang kita pantulkan kepada orang lain ialah salah satu dakwah. Please bare it in your mind k!" 

A million of thanks to my friend yg sudi menasihatkn kite! i love you more than tongue can tell! <3 kite try utk bersuara tp kite takot kalo kite bersuara, perkataan kite 2 akan hurt org 2...camner??berdosa juga kn? Setiap kali kite rase disakiti kite akn nangis, nangis dan nangis tp sume 2 akan berthn sekejap je... hurmmm buang air mata je nangis.. dan setiap kali di cemuh + disakiti kite akan berase down! tapi now kite dh jumpe solution yg trbaik utk sume ni...kite jgn mudah marah dan geram dgn org yg buat kite 2 sebaliknye kite hanye perlu SENYUM! YESSSS,SENYUMLAH!  Senyumlah pada dunia, dan dunia akan senyum kembali pada kita! 

Senyum itu sedekah
senyum itu awet muda
senyum itu kemesraan
senyum itu pengikat sahabat
senyum itu penambah kasih
senyum itu pelaris jualan
senyum itu pengiktirafan
senyum juga pemanis wajah
senyum menambahkan kecantikan
dan yang pastinya senyuman itu membawa kebaikan
Senyum juga perlu dimasukkan roh ikhlas
senyum ikhlas adalah senyum kerana Allah
senyum kerana menyahut perintah Allah dan Rasul
Orang Islam disuruh senyum dan dilarang sombong dan sombong diri.

semudah ABC & 123 kn solution utk sume ni??? 
Senyum adalah sesuatu yang sangat mudah. Simple but nice. Tak perlukan tenaga seperti berjoging, tak perlukan duit atau saman, tak perlu masa yang lama. Percuma.  Apa yang perlu? Tanamkanlah ikhlas dalam hati. Dengan senyuman yang ikhlas, mudah-mudahan ukhwah lebih erat dan Allah memberikan kita ganjaran pahala.

Senyum itu satu sedekah bukan? Kalau hari ini kita bagi alasan kita tiada duit nak bersedekah, ingatlah bahawa senyum juga satu sedekah!

Okay from now, jom kite same2 tanamkn niat ikhlas dlm hati utk senyum! 

wallahualam :)

6 comments:

wan or sean said...

senyum2..hehehee

Eyka said...

bgus2..exercise tw awk..haha^^..thnx dtg cni..hehe^^

tukang karut said...

aku bca blog ko smbil senyum nih

ghost said...

lepas ni kena senyum banyak2

wan or sean said...

hehe..tq gtaw pasal animation 2..makin bertambah senyum2 la pas ni

Fiq Fikri said...

i like senyum2 smpai orang ckp gila!!